AMPLIAR RECULL DE PREMSA
Els serveis socials alerten que el nombre de nous pobres no para d'augmentar per la crisi
La renda mínima d'inserció és l'últim recurs per a aquelles persones que no tenen ingressos. És una ajuda de la Generalitat que ja reben 17.000 persones, però durant el primer semestre del 2010 hi ha hagut un augment de les sol·licituds del 30%. Els serveis socials alerten que no detecten indicis de recuperació econòmica i que la crisi està creant nous pobres que només amb l'atenció no se'n sortiran. El govern hi vol fer front amb un nou pla d'inclusió, i ha encarregat tres estudis que quantifiquin quantes persones, i de quins perfils, es troben avui al llindar de la pobresa.
La crisi econòmica està creant nous pobres. Persones que mai s'havien imaginat que podrien caure en una situació vulnerable però que alguns entrebancs han posat en risc d'exclusió.

La crisi econòmica s'allarga des de fa dos anys i a aquells que han perdut la feina se'ls acaba el subsidi d'atur. Les famílies es queden sense ingressos i comencen els problemes. Per assistir en aquesta situació, el govern català ofereix la renda mínima d'inserció. Són entre 414 i 786 euros destinats a evitar que les persones sense ingressos pateixin exclusió social.

Actualment, hi ha 17.000 persones que reben aquesta renda mínima, però els serveis socials alerten que les sol·licituds van en augment. Només al primer semestre del 2010 el nombre de persones que va demanar-la va créixer un 30%. Cada vegada hi ha més gent vulnerable i també col·lectius que cauen a l'últim esglaó: el de l'exclusió social. Són persones que necessiten ajuda permanentment. Per això, els serves socials adverteixen que no veuen indicis de recuperació econòmica i que les polítiques que s'apliquen no són suficients per frenar la pobresa.

La cap de l'Àrea de Programes i Serveis de Càrites, Mercè Darnell, explica a TV3 que institucions com la seva estan fent de xarxa "a escala social, a escala pública i privada", però alerta que "aquesta xarxa a vegades comença a tenir forats, i és molt important que la societat entengui que hem d'evitar que aquesta gent caigui d'aquesta xarxa i acabi en una situació d'exclusió de la qual moltes vegades és molt difícil sortir".

El sociòleg Jordi Estivill creu que cal dirigir les mesures a evitar que la pobresa es torni estructural. Argumenta que "fins que no hi hagi polítiques econòmiques, fiscals, laborals globals" no se'n podrà sortir perquè només amb els serveis socials "no es pot lluitar de manera profunda i rigorosa contra la pobresa i l'exclusió".

El govern català ha encarregat tres estudis a universitats catalanes per obtenir més dades sobre el nou panorama de la pobresa i ha aprovat un pla d'acció per a la inclusió i la cohesió social pels propers 3 anys que coordina les accions de les diferents conselleries. Des de l'Observatori Català de la Pobresa, la Vulnerabilitat i la Inclusió Social també s'estudia la situació de la pobresa a Catalunya i s'hi pot trobar més informació sobre l'exclusió.
27-09-2010
3cat24